poniedziałek, 9 września 2013

Recenzja książki "Sekrety ptaków. Fascynujący świat ptasich zmysłów" - Tim Birkhead

Sekrety ptaków. Fascynujący świat ptasich zmysłów - Tim BirkheadTytuł: "Sekrety ptaków. Fascynujący świat ptasich zmysłów"
Tytuł oryginalny: "Bird sense.What It's Like to Be a Brid"
Autor: Tim Birkhead
Wydawnictwo: Galaktyka
Ilość stron: 222
Opis wydawcy: Jak to jest być flamingiem i z odległości setek kilometrów wyczuwać mającą dopiero nadejść ulewę? Jak to jest być samcem gorzyka czerwonogłowego, zachowującym się jak bezrozumna zabawka przed niewykazującą zainteresowania samicą?
Jak to jest kopulować w ciągu niespełna dziesiątej części sekundy, ale ponad sto razy na dzień?
Jak to jest być jerzykiem i „materializować się na końcu długiego krzyku"?
Jak to jest być pingwinem cesarskim i nurkować w atramentowej otchłani antarktycznych mórz na głębokość do 400 metrów?
Nasza opinia: W ostatnim czasie dużo osób polubiło zwierzęta. Koty stały się towarzyszami, a nie narzędziem do zabijania myszy, psy także zaczęły zabierać właścicielom miejsce na kanapie zamiast pilnować podwórka. Konie służą do rekreacji i sportu, a nie do ciągnięcia maszyn rolniczych, a gwiazdy wychodzą z miniaturowymi świniami na smyczy do parku. Mnóstwo osób zaczęło sprzeciwiać się ubojowi rytualnemu, a także powstały organizacje chroniące zwierzęta. Ludzie zaczynają je szanować, a także odkrywać ich zachowania i to, w jaki sposób patrzą na świat. Ptaki są jednak stworzeniami, których ludzie nie znają tajemnic tak dobrze. Choć zazdrościmy im skrzydeł i corocznych podróży do ciepłych krajów - tylko badacze znają ich zachowania, gdyż nie nadają się one jako pupilki do domów. Z tego powodu przeciętny człowiek nie zna tych zwierząt i mało go one interesują. Jeśli już chcemy się o nich czegoś dowiedzieć, znajdziemy tylko encyklopedie ptaków w których poznamy gatunki, a nie to jak się zachowują. Tim Brikhead, autor tej książki, zebrał ważne wiadomości w jedno tworząc publikację, która nie przedstawia gatunków, a zachowania ptaków, tworząc coś czego jeszcze nie było.

    Tom Birkhead jest autorem wielu książek na temat ptaków, a kilka z nich zdobyło ważne nagrody. W tej książce skupia się na zmysłach ptaków, a książka podzielona jest na działy związane ze zmysłami. Nie znajdziemy tutaj jednak tylko opisu ptasich zmysłów, ale także kilka słów o zmyśle magnetycznym, a także o uczuciach i emocjach jakie odczuwają ptaki. Poznamy ich rekordy, a także dziwne dla nich zachowania ze względu na jakiś bodziec zewnętrzny. Czy nikt z was nie jest ciekaw jak to jest być flamingiem i z odległości setek kilometrów wyczuwać mającą dopiero nadejść ulewę, czy jak to jest być pingwinem cesarskim i nurkować w atramentowej otchłani antarktycznych mórz na głębokość do 400 metrów? 


   Chciałam znać odpowiedzi na różne pytania, które pojawiły się na okładce książki. To przecież dlatego sięgnęłam po tę publikację. Oczywiście za sprawą cudu nie staniemy się flamingiem czy pingwinem i nie poczujemy tego co one, jednak autor rzetelnie nam to wytłumaczy mimo że sam nigdy nie był ptakiem! Obecnie dużo ludzi obserwuje ptaki zawodowo, a potem opisują to co widzieli. Część z tego jest nieprawdopodobna, jednak się zdarza. Dzięki takim obserwacjom wiemy coś o tych stworzeniach i potrafimy coś powiedzieć na ich temat. Autor zebrał ważne informacje o ptakach, pytał także znajomych ornitologów gdy miał jakieś wątpliwości. Wszystkie informacje przekazuje jednak czytelnikowi dość prostym językiem, który z łatwością można przyswoić. Choć nie jest to według mnie lektura do poduszki, można komfortowo ją czytać i dowiadywać się rzeczy, o których wcześniej nie miało się pojęcia! Przyznam jednak, że w teksie wspominane było o dużej ilości osób związanych z projektem, co wytrącało mnie z równowagi. Z tego właśnie powodu nad książką musiałam długi czas posiedzieć, jednak jestem zadowolona, że miałam okazję ją przeczytać. Dowiedziałam się wiele ciekawych informacji, a dla mnie jako osobie kochającej zwierzęta - jest to bardzo ważne i interesujące.

   Jak kształtuje się wydanie? Według mnie bardzo dobrze. Okładka przyciąga wzrok, a kontrastujące z tłem ptaki są widoczne na czarnym tle. Spora i wygodna do czytania czcionka usprawnia czytanie, a beżowe strony nie męczą oczu. Pojawiają się także co jakiś czas proste rysunki przedstawiającą ptaki, bądź np. budowę oka ptaka.

   Chciałabym podsumować więc moje odczucia dotyczące tej książki. Pozycja spodobała mi się ze względu na temat i choć czytanie jej mi się dłużyło - dowiadywałam się nowych rzeczy z ciekawością. Lekki język i mało naukowego języka sprawiają, że nawet przeciętny człowiek może się z nią zapoznać, a rysunki obrazują ważne zagadnienia. Myślę jednak, że osoba która nie interesuje się ptakami nie ma co po nią sięgać. Ja także w pewnych momentach miałam już ich dość, bo dwieście stron o tym samym to też dużo. Chociaż jak spojrzę na to teraz, to z chęcią dowiedziałabym się czegoś jeszcze, tym razem może też o innych zwierzętach.
Ocena ogólna: Queen Dee 8/10 Small Metal Fan --/--

Za możliwość przeczytania dziękuję
Wydawnictwu Galaktyka


4 komentarze:

  1. Ptaki mają czasem ciekawe zwyczaje i mogą się wydać fascynującymi stworzeniami, może kiedyś z ciekawości się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj, całkiem nie moje klimaty. Najmniej lubiane przeze mnie zwierzęta to właśnie ptaki, dlatego z pewnością nie przeczytam, mimo Twojej dość pozytywnej opinii.

    OdpowiedzUsuń
  3. W ostatnim czasie zainteresowała mnie lektura tego typu, więc może uda mi się po tą książkę sięgnąć, gdy ją w jakiś sposób zdobędę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Temat nie bardzo mnie interesuje, ale mimo wszystko po książkę sięgnęłabym z czystej ciekawości. Wydaje mi się bardzo interesująca :)

    OdpowiedzUsuń

Komentarze zawierające linki do blogów bądź podlinkowany tekst zostają natychmiastowo usunięte. W zamian proponujemy współpracę bannerową, po szczegóły zapraszamy na mail.